Canal latéral à la Loire

25.05.2015

2 km inden vi når Briare, ved Km 3 på Canal de Briare, vælger vi IKKE at sejle gennem 3 sluser ned i lystbådehavnen, der ligger i niveau med den gamle Canal latéral à la Loire.
Vi sejler videre mod Pont-canal de Briare, men stopper lige inden denne, hvor vi snupper en ledig ponton, hvor vi vil ligge i 3 dage og udforske byen, men især de gamle og nye kanaler og selve floden Loire omkring Briare.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Anna the Brave ved ponton, rue de Pont Canal, Briare

26.05.2015

Vi observerede i pinsen, at udlejningsbådene var i spil. I dag er det tirsdag efter pinse, og rigtig mange kom i havn i går aftes. Her i Briare ligger de parate til sommersæsonen, ved kajen over for hvor vi ligger.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Udlejningsbåde ligger parat i Briare. Udlejningsfirmaet har en butik, der skaffer alt hvad man skulle have brug for til sin båd, i løbet af et par dage. Vi købte 6 nye fendere

Vores maddepoter trænger til en opfyldning, så vi finder Intermarché i Briare. Preben har taget cykelanhængeren med, og godt det samme, men nu burde vi også kunne klare os den næste uges tid!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
På vej hjem fra Intermarché i Briare

Opholdet på broen skyldes, at vi vil tage billeder ned i lystbådehavnen i Briare, den som vi valgte ikke at sejle ned i.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Briares meget veldrevne og beskyttede lystbådehavn

Fra den anden side af broen ser man ned i den sidste af de 3 sluser, man skal igennem for at komme fra Canal de Briare ned i Lystbådehavnen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Passagerbåden fra billedet oven over er på vej ind i slusen Briare 2, Km 1, på Canal de Briare
Der er kun et smalt landstykke mellem den højtliggende kanal, der fører til kanalbroen, og kanalen, der via 3 sluser falder ned mod floden Loire. Her ledes vand fra den høje kanal ned i den lave
Der er kun et smalt landstykke mellem den højtliggende kanal, der fører til kanalbroen, og kanalen, der via 3 sluser falder ned mod floden Loire. På begge sider af den gamle kanal ind mod byen løber små vandveje. Her er lavet et lille vandfald fra en lille strøm ned i kanalen

Herunder ses Pont-Canal de Briare. Forrest i billedet krydser kanalbroen den gamle Canal Latéral à la Loire. Vandspejlet bagved er selve La Loire, og man ser de murede brobuer, som vandkarret hviler på.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Pont-Canal de Briare

Læs mere om Pont-Canal de Briare og pumpestationen: Usine élévation de Briare her.

Vi har besluttet at forlænge vores ophold i Briare med en uge.
Så kajakken er kommet  i vandet, mast, mølle og læsejl er kommet op på fordækket, og vejret er dejligt sommervejr, hvor vi kan sidde på agterdækket og spise aftensmad.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Uden for byen er der dejligt fredeligt …
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
… men inde i havnebassinet kan der pludselig blive trængsel

Mens vi er denne uge i Briare kommer der efterhånden billeder fra byen her.

04.06.2015

Efter mere end en uge i Briare bliver dette dagen, hvor vi sejler videre sydpå. Vi nyder den flotte tur over Pont-Canal, Preben beflitter sig på at holde Anna the Brave i midten!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kanalbroen set ved indsejlingen til broen

Flere billeder under fanen Pont-Canal de Briare.

6 Km efter kanalbroen ligger den store lystbådehavn i Châtillon-sur-Loire, Km 192. Her er også stedet, hvor man før kanalbroen blev bygget, efter at have sejlet fra Briare på den gamle, nu lukkede, “Ancien Canal Latéral à la Loire”, delvist beskyttet af et dige, måtte sejle tværs over floden Loire, ind i “Embranchement de Chatillon”. Denne gamle kanalgren kan man stadig sejle på, ganske vist kun med indsejling længere sydpå, Km 187. Den garanterede vanddybde er 1,2 m = vores dybgang, så det prøver vi ikke.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Til venstre det nye stykke af Canal Latéral à la Loire, hvor vi kommer fra. Til højre slusen ned i “Embranchement de Châtillon”, der via 3 sluser fører ned til Loire. Den sidste sluse er lukket, man kan ikke længere sejle ud på floden

Dagens sejlads kan ikke blive længere end indtil næste sluse, fordi det er dagen hvor alle VNF-sluser i Frankrig strejker. Derfor lægger vi efter 14 Km’s sejlads til en dejlig gratis-kaj i Beaulieu-sur-Loire, Km 184 på Canal latéral à la Loire. Bag os ligger en engelsk båd som vi kender fra Rogny, og sidst på dagen kommer luksusbargen Horizon 2, som vi har beskrevet under Briare, og kanter sig ind imellem os og en båd foran os. Der er mindre end en meters plads foran den, og endnu mindre mellem den og os. Kaptajnen kan styre sin båd.

Da vi sejlede fra Danmark, syntes vi, at vi havde mange fendere. Det havde vi også sammenlignet med andre sejlere oppe nordpå. Efter at vi har købt 6 store nye cylinderfendere ligner vi nu de andre både, der sejler her i de smalle kanaler og endnu smallere broer og sluser.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Anna the Brave er nu pakket helt ind i fendere

På vores sidste aftentur til broen en Km syd for Beaulieu-sur Loire kunne vi se Atomkraftværket i Belville-sur-Loire, 4 Km længere sydpå.

??????????????
Atomkraftværket nær Belville-sur Loire, set fra Beaulieu-sur Loire

06.06.2015

Kl. 08.30 forlader vi Beaulieu-sur-Loire. Vi har via den engelske båd, der sejlede i går, bestilt slusen åben kl. 09. På det elektroniske kort ser vi en last-péniche i slusen, så vi er forberedte, da vi møder den imod os i den smalle kanal. Efter at den er kommet ud af slusen, er det vores tur til at komme op. Vi vil sejle op ad 5 sluser i dag, og finde den havn der ligger nærmest vindistriktet Sancerre. Kort før den første sluse så vi den første vinmark langs kanalen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vinmark nær Maimbray

Sluserne ligger knap så tæt som hidtil på Canal Latéral à la Loire. De 5 sluser, nr. 38 – 34 incl. har en højde mellem 1,79 og 3 m. I en af sluserne  kunne man købe vin fra egnen. Vi købte en Sancerre og en Pouilly Fumé , halv pris sammenlignet med DK. I den næste sluse kunne man købe øl, Cola, is og salat. Vi købte et flot salathoved for 1 €.

Efter 25 Km, Km 159, drejer vi ind den gamle kanal St-Tribeault, som tidligere ved en høj sluse forbandt Floden Loire med  Canal Latérale. I dag er forbindelsen med Loire lukket, den gamle sluse ses endnu, men der er tydeligvis ikke vand nok neden for sluseporten, og på denne tid heller ikke i Loire. Lystbådehavnen ligger lige før den lukkede sluse. Den “gode” side af kanalen / havnen er helt optaget. Vi må lægge os på den anden side, hvor der går en ubehagelig skrå cementkant ned i vandet. Derfor får vi igen brug for en af vores multifunktions-stiger, denne gang ikke kun som nødvendig gangbro, men her også for, ved hjælp af to af vores kraftige pløkke, at holde Anna the Brave væk fra den skrå cementkant.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Pløkke i kombination med gangbro holder Anna the Brave ude fra skrå cementkant

Vores aftentur bliver ned til floden Loire. Vandet står ikke mere så højt som det gør om vinteren og især om foråret.

??????????????
Sommerlig lavvande i Loire, ved Saint-Satur

07.06.2015

En af fordelene ved at vælge den vestlige vej gennem Midtfrankrig er, at man sejler parallelt med en del af floden Loire og et af de vindistrikter, som breder sig på bakkerne langs den. Vi er kommet til et af vores absolutte yndlingsdistrikter: Sancerre.
I en af vores turistbrochurer står, at byen Sancerre balancerer som et skildpaddeskjold på toppen af en bakke. Vi er på vej på cykel til Sancerre, som ses i baggrunden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Preben har stillet cyklen og nyder udsigten over dalen. Byen Sancerre på bakken i baggrunden

Læs mere om Sancerre og Saint-Satur her.

10.06.2015

Det blev lidt af en udfordring at vende Anna the Brave for at sejle ud af havnen “Port de St-Tribault-St-Satur” i den smalle, nedlagte kanal “Embranchement de St-Tribault”, Km 159. Her til morgen fremstod den ekstra smal, fordi den var fyldt op af en masse både, der var ankommet sent, efter at slusen nordpå, der havde været under reparation i nogle dage, endelig var åbnet igen. Vi havde selv ligget nogle dage i denne havn, ikke kun for at besøge Sancerre, men også for at få hentet diesel og gas. En ekstra nat tog vi derefter, fordi det blæste lidt rigeligt i forhold til at vende i den smalle, fyldte kanal. Men her til morgen havde vinden lagt sig lidt, og vi sejlede videre.

Vel ude på Canal Latéral à la Loire igen tager vi et sidste billede af Sancerre på toppen af sin bakke, fra en vinkel, hvor man bedre kan se byens bygninger.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Canal Latéral à la Loire, Sancerre i baggrunden, set fra syd

Den første sluse, vi møder på vores vej sydpå, er Trauvenaye 33, Km 156. Den åbner på slaget 9. Vi skal 3,80 m op. Preben må kravle op ad stigen med rebet. Den unge kvindelige slusemester har nok at gøre med at dreje de høje sluseporte i. Da vi er kommet op i højden, hjælper Preben hende ved at dreje den ene af sluseportene i op.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Preben åbner den ene af sluseportene. Skyggerne er endnu lange, fra de høje træer langs kanalen

Mistelten ses på mange træer i Frankrig. Poplerne langs dette stykke af kanalen er særligt velforsynede med kæmpestore kugler af mistelten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
De tyndeste grene af poplerne har svært ved at bære de store mistelten-kugler

Dagens sejlads bliver ikke lang. Vi sejler kun gennem en enkelt sluse mere, La Grange 32, 1,70 m, Km 151, Der en grund til, at vi har planlagt at lægge til ved den gratis kaj Champalay, Km 149: det er det tætteste vi kan komme på Pouilly-sur-Loire.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Info-tavlen ved vores gratis-kaj viser Canal Lateral til venstre og la Loire til højre. Vi ligger på kanalen lige til venstre for, på højde med Pouilly-sur-Loire

Vi må have fat i cyklerne, for der er ca. 4 Km fra vores kanal-kaj til Pouilly-sur-Loire. Vi krydser floden Loire, og den er ikke så udtørret, som det ser ud til. Der er en vandrig og dyb strømgren forrest i nedenstående billede, men som det ses fylder floden ofte meget mere, f.eks. for kun en måned siden, da vi også fik højvandet at føle i Melun. Siden da har det ikke regnet af betydning.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
La Loire ved Pouilly-sur-Loire. Byen i baggrunden

Læs om vores vin-smagning i Pouilly-sur-loire under Sancerre

Hjemme ved vores gratis-kaj igen bærer Preben dagens indkøb om bord.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Anna the Brave ved gratis-kaj Champalay, Canal Latéral à la Loire Km 149.

11.06.2015

Efter at have fordybet os i de 2 vinbyer Sancerre og Puilly-sur-Loire har vi planlagt at sejle en længere strækning i dag. Vejret er smukt og meget varmt. De første sluser, 31 – 27 incl. er manuelle, med betjening. Højden er 2 – 2,70 m.  De 2 sluser 26 og 25, hvor imellem der kun er 300 m, og som betjenes af den samme slusemester, som kører mellem dem på sin cykel, er mekaniserede. De er begge 2,50 m høje. Men slusemesteren trykker selv på knapperne, og tager vores reb, ligesom i de manuelle sluser med god betjening. Den sidste sluse på dagens sejlads er Aubray 24, 1,40 m høj. Vi stopper midt på eftermiddagen ved le Guétin, Km 110.

??????????????
Den fine gratis-kaj foran dobbeltslusen og kanalbroen i Guétin

Le Guétin er et spændende sted hvad angår kanalhistorie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Infotavle om Guétin og dens Pont Canal

12.06.2015

Efter en fin aften og nat vil vi sejle videre sydpå. Vi skal op gennem den dobbelte sluse som fører op til Pont Canal Guétin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dobbeltsluse Guétin 21 – 22, mekaniseret, højde 9.23, Canal Latéral à la Loire Km 110

Vi bliver skib nr. 2 i slusen denne morgen. Først sejler vi ind i det nederste slusekammer. Der er højt op til pullerterne helt oppe på slusekanten, og en meget lang stige at klatre op ad. Men slusemesteren står parat med en krog på en lang line for at tage vores reb. Slusekammeret fyldes med vand op til hvor den mørke aflejring slutter.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Anna the Brave på vej ind i det nederste slusekammer, Guétin

Dernæst åbnes de øverste sluseporte, og vi kan sejle ind i det øverste kammer, hvor man bliver sluset helt op på kanalbroen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vi er kommet helt op i den øverste sluse. Flotte roser foran slusemesterens hus

Kanalbroen fører Canal Latéral à la Loire over en biflod til Loire: l’Allier.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Anna the Brave er næsten kommet over Pont Canal Guétin

Læs mere om Pont Canal du Guétin her.

Vi sejler sydpå indtil lidt før den næste sluse på Canal Latéral à la Loire, en strækning på ca. 20 Km. Ved middagstid, ved Km 91 på kanalen slår vi et par pløkke i en fin græskant. Preben vil male et par skrammer på fribordet. Efter vores udvidelse af fender-værnet får vi forhåbentlig ikke flere af den slags.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Anna the Brave ved øde græskant, fortøjet med pløkke. Gummibåden blev brugt til male-platform. Bemærk de frodige krydderurter i blomsterkummen bag cyklerne på agterdækket. Preben laver biksemad i pantryet

13.06.2015

Denne dag bliver endnu en sejldag på Canal Latéral á la Loire. Fra vores nyslåede men helt øde kanalkant, på den anden side af hvor trækstien ( nu cykel- / løbe- hundelufterstien) er, sejler vi videre sydpå. Vi snupper endnu 5 sluser, som sædvanligt manuelt betjente, nr. 20 – 16 incl. højde mellem 0,59 – 3,90 m, stadig opad. Kanalbredderne er bevokset med træer, bag dem aner man sporadisk gårde og marker med hvede og majs, og enge med fortrinsvis hø og chevrolet  (hvide) køer. I sluserne børn (som hjælper deres far med sluseportene), geder i indhegning og hunde der snuser og vil klappes.
Efter 22 Km, ved Km 68, når vi byen Decize. I udkanten af byen, på kanalen vi sejler på, er der en gratiskaj. Den er optaget, men der har lagt sig både i forlængelse af kajen i den ene ende. Vi lægger os i forlængelse af den i den anden ende. Her er ikke strøm, men så længe solen skinner er det ikke et must for os. Til gengæld er her vand, og det har vi brug for. Og vi har rigeligt med slanger med til at nå hanen.
Der ligger en Intermarché få hundrede meter herfra, så i dag har Preben cyklet et par gange med anhængeren og hentet diesel i vores dunke. I morgen vil vi købe ind til nogle dage, så vi fortsat kan nyde godt af de gode muligheder for at finde gratis tillægssteder.

Lise har syet endnu en nyttig ting til Anna the Brave: en lang markise, der kan monteres uden for vinduerne ned til midterkahytten. Hidtil har vi holdt solvarmen ude med vores mørke gardiner, men vi forventer at markisen virker bedre til at holde temperaturen nede. I hvert fald giver den mere lys inden for, og man kan endog se ud på både vandet og kanalkanten, under den.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Markise foran midterkahyttens vinduer holder solvarmen ude

Decize har for øvrigt en flot lystbådehavn, som man kan nå ved at sejle gennem en selvbetjent automatiseret sluse. Den har dog kun åbent som de betjente sluser, 09 – 19, og den holder også den sædvanlige middagspause 12 – 13.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Slusen fra Canal Lateral à la Loire ind til lystbådehavnen Port de la Jonction, Dezise, betjener man selv ved at trække i snoren

Læs om Decize og dens centrale beliggenhed mellem mange vandveje her.

16.06.2015

Vi fik klaret vores indkøb i Intermarché søndag formiddag, men har set et par ting i en forretning inde i Decize by, som vi mangler. Dem vil vi købe mandag formiddag, og sejle videre kl.13, når sluserne åbner efter middagspausen. Decize bys forretninger var alle lukket mandag. Vi har god tid, så vi bliver til tirsdag og får købt hvad vi skal og sejler videre tirsdag efter middag.
Dagens strækning bliver 16 Km, 4 sluser: nr. 15 – 12 incl., højderne på disse 2,59 – 3,32 m. Der er kommet mere trafik på kanalerne, så generelt er der 2 både ad gangen i sluserne. Slusepersonalet er hjælpsomt, så det går hurtigt og ukompliceret.
Vi standser lige bag slusen Vanneaux, ved byen Vanneaux’s kaj, hvor der i hvert fald her stadig uden for højsæsonen er gratis at ligge, og gratis strøm og vand. Vi skal have vasket tøj, så det passer os fint.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Slusen Vanneaux bagest til højre, Byen Vanneaux’s fine kaj med hvide pullerter foran

Som også andre steder langs Canal Latéral à la Loire er der indrettet parkering for mobile-homes i tilknytning til de kommunale kajer, så de sanitære installationer er fælles. Derudover er der her også en legeplads og en restaurant. Byen, der ligger 1 Km fra kajen, annoncerer med bager, slagter, minimarked og restaurant. Alt var forsvarlig lukket, og hverken bager eller slagter havde opslået åbningstider. Minimarkedet havde en seddel på døren, at det åbnede 30. juni. Vi fik den tanke, at denne by har det lige som visse byer i det danske sommerland, at den lukker uden for turistsæsonen. Hvis det holder stik, må vi se frem til mere run på kajpladserne efter 30. juni!

18.06.2015

Vi sejler 11 Km og to sluser videre, Gailloux 11 og Rosière 10, til en ny kommunal gratisplads med næsten alle faciliteter, der mangler el, Km 40,5, ved byen Garnat-sur-Engièvre. Vi har tænkt at bruge et par dage her på at male i det dertil egnede vejr: ikke for varmt, men tørt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vi ankommer om formiddagen, hvor havnen er tom for både. Til gængæld står der en del fiskere. En lille flydebro er lagt vinkelret ud fra kanalbredden, men vi foretrækker bredden

Ved frokosttid gik fiskerne, der så ud til at være et samlet selskab af pensionister, ind i det åbne træhus, der er opstillet på denne kaj, for at nyde en udbragt frokost. VNF-personale åbnede mousserende vin og deltog i frokosten. Derudover ankom et par officielt udseende mænd og sagde et par ord, de kørte igen efter et stykke tid. Efter frokosten gik størstedelen af selskabet i gang med at spille boulle, kun et par hardcore mænd fiskede videre. Det blev en god lang dag, først ved 18-tiden blev selskabet hentet i biler.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fiskende pensionister får serveret frokost ved kajen

Efter sluselukning kl. 19 må de både, der sejler hele dagen, finde en kaj. 2 udlejningsbåde lægger sig på hver sin side af flydebroen, og en tredie båd har lagt sig bag os, ved kajen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Om aftenen kommer der flere både i havn, men det er stadig lavsæson

Selv om vi maler flittigt har vi tid til at gå tur i baglandet.
Se billeder fra Garnat-sur-Engièvre og omegn her.

21.06.2015

“Halte fluviale”, også kaldet “halte nautique”, er gratiskajer, hvor man er velkommen til at overnatte i ikke nærmere defineret “kortere tid”. På pladsen i Garnat-sur-Engièvre står der tydeligt, at det ikke er tilladt at dvæle mere end 3 dage. Altså sejler vi videre i dag: 13 Km, 4 sluser, nr. 9 – 6 incl., højder 2,26 – 3,32 m, indtil vi når en ny kommunal gratisplads ved Km 27, Diou.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Halte nautique Diou. Info-tavlens farve er typisk for de kommunale gratis kajer på denne egn. Ligeledes er det typisk, at der er et stort, velholdt grønt område med picnic-faciliteter

Malearbejdet bliver fortsat, og det franske par på båden foran os har installeret sig på kajen, konen med læsemateriale, manden med en guitar, hvorpå han i flere timer spiller rigtig god blues, velkommen musik til arbejdet for os.

22.06.2015

Både vi og musikerbåden sejler videre ved sluse-åbningstid kl 9, og vi følges ad de sidste 23 Km, gennem de sidste 5 sluser inden vi når den kommunale havn i Digoin. De første 4 sluser, 5 – 2, har højder 2,32 – 2,66 m. Vi sejler på vores sidste Km på Loires sidekanal, snart drejer vi ind på Canal du Centre. Loire er Frankrigs sidste store flod, som i hele sit eget løb er utæmmet. Vi har nydt synet af den, hver gang vi har været tæt på den, og gået og cyklet ture langs den.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Forrest Canal Lateral à la Loire, bagest La Loire

Lige inden vi kommer til Digoin, ved Km 6, ser vi kanalen, der går sydpå til Roanne. Alle vi der har læst John Hjarsø’s bøger om kanalsejlads i Frankrig kender Roanna af omtale. Preben og jeg har boet i Gîte de France i nærheden, og kender også både byen og kanalen i den forbindelse. Dengang var vi i bil og havde endnu ikke læst de bøger af Hjarsø, som startede vores interesse for sejlads på floder og kanaler.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Stikkanal fra Canal lateral à la Loire til Roanne

Efter vores sidste sluse på Canal Lateral à la Loire, Km 5, Digoin 1, højde 3,90 m, ser vi La Loire for sidste gang i denne omgang, idet vi sejler over den via Pont Canal de Digoin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Her sejler vi over Pont Canal de Digoin, sammen med blues-musikeren og hans kone, i båden bag os

Læs om Pont Canal de Digoins historie og se flere billeder her.

Musikeren og konen har hjemhavn i Digoin, vi vil blive her nogle dage. Vi ligger i den kommunale havn, km 3.5, over for ligger en stor havn for udlejningsbåde.

??????????????
Anna the Brave i Port de plaisance de Digoin

26.06.2015

I går aftes kl. 22 ankom vores venner Eva og Mogens i bil fra Næstved.  Til trods for den lange biltur og snak til over midnat stod vi tidligt op for at nå at se på Digoins seværdigheder, først og fremmest kanalbroen, inden vi sejlede videre. Vi havde aftalt med bådudlejningsfirmaet over for, at bilen kunne opbevares i deres aflåste garage en uge. Det viste sig, at manden med ansvar for garagen først mødte ind kl. 14, så der blev tid til både sightseeing i byen og frokost inden afgang.

Når man forlader Digoin sejler man ud på Canal du Centre. Planen for vores venners ophold på Anna the Brave er at sejle gennem hele Canal du Centre, derefter et stykke flodsejlads på Saône, til Tournus. Bilen står i Digoin indtil vi om en uge er i Chalon-sur-Saône, hvor den bliver hentet og kørt til Tournus, 23 Km syd for Chalon. Der er togstationer i alle 3 byer, så chaufføren kan transportere sig mellem destinationerne.

Sejladsen på Canal du Centre beskrives her.