Dette afsnit indeholder tekst og billeder omkring
- Pont-Canal de Briare
- L’usine élévatoire de Briare
Pont-Canal de Briare fører Canal latéral à la Loire over Floden Loire. Da den stod færdig i 1896 var den den længste kanalbro af metal i verden. Den er 662 m lang og 11,5 m bred. Bredden af vandvejen er 6,20 m, dybden 2,20 m. Arkitekterne bag bygningsværket er Charles Sigault og Léonce-Abel Mazoyer. Sidstnævnte havde til opgave at sikre hele vandstrækningen Roanne-Briare og en del af Canal du Nivernais Freycinet-mål: 38.5 x 5,20 m. Dette program indgik Pont-Canal de Briare i. Murentreprisen (Bropillerne og buerne) blev givet til Gustav Eiffel, metalkarret er udført af Daydé & Pillé de Crei, De dekorative elementer er konstrueret af firmaet Magnard & Cie.
Alt dette fordi broen i turistsammenhænge fejlagtigt går for at være alene Eiffels Kanalbro.
Først i 2003 blev Pont-Canal de Briare’s størrelse overgået af Kanalbrügge Magdeburg, som fører Mittellandkanal over Elben.
04.06.2015
Dette er dagen hvor vi sejler videre sydpå, over Pont-Canal de Briare. Vi er glade for at vi investerede i nye cylinderfendere, som efter anbefaling i sejladsvejledningen for sejlads på kanalbroen er hængt vandret i række, nærmest helt nede i vandkanten. Indsejlingen til den 6.20 m brede bro er smallere end det. Ude på kanalbroen er der monteret en træbjælke, så man ikke beskadiger broens kant. Billede af Anna the Brave med nye fendere under fanan: Canal latérale à la Loire.
L’usine élévatoire de Briare
I forbindelse med udvidelsen af kanalsystemet til Freycinet-mål og den planlagte bygning af kanalbroen byggede man i 1880’erne vandreservoirer langs kanalerne, for i tørkeperioder at kunne opretholde vandniveauet i dem. Man estimerede at 10.000 fragtbåde ville passere Briare om året. Chefingeniør Doussot udarbejdede en rapport, hvori han påpegede, at disse reservoirer kun blev fyldt op i efterårets regnperiode, og at de derfor ville tømmes og udtørre inden sommeren var ovre. Hans forslag var at pumpe vand op fra floden Loire, som altid ville have vand nok.
Efter to meget tørre somre, i 1881 og 1882, vandt hans synspunkter gehør. L’usine élévatoire de Briare blev løsningen, og en uundværlig del af etableringen af Pont-Canal de Briare.
Pumpestationen, som vi ville kalde denne l’usine élévatoire, ligger langs kanalbredden, så tæt på kanalbroen som muligt, ca. 300 m fra Loire.
Selve pumpelokalet er 29,80 x 19,10 m. I en underjordisk konstruktion 15 m dybere føres vandet ind i et bassin i pumpestationens kælder.
Her nede ved bredden af Loire fandt vi vandindtaget til pumpestationen. Hvad man ikke kan se på et stationært billede, er vandets hastighed ind imod indtaget. Hvad der ligger på vandoverfladen, suget ind imod indtaget, er årstidsbestemt: hvide blomsterblade, rakler og pollen fra flodbreddernes træbevoksninger. Til efteråret vil det være visne blade.
Men vandet bliver ikke ledt direkte ud på kanalbroen.
På nedenstående stregtegning ses det, at vandet fra Loire via pumpestationen, gennem to parallelle rør, bliver pumpet 43 m op og 2600 m væk fra pumpestationen, op til et højt punkt et stykke fra kanalen. Her forlader vandet rørene og løber i en grøft under åben himmel ned i et kar, hvor flodsand og andre uønskede elementer bundfældes, inden det igen under åben himmel løber ud i Canal de Briare, umiddelbart opstrøms for slusen Gazonne, fordi stykket mellem sluserne Javacière 13 og Gazonne 12 udgør Canal de Briares vandskel. Således spiller det oppumpede vand fra Briare sammen med de mange vandreservoirer langs kanalen, og sikrer vandstanden i tørkeperioder, ikke blot på Pont Canal men på hele Canal de Briare.
L’usine élévatoire de Briares første pumper var drevet af dampmaskiner. De store dampmaskiner brugte enorme mængder kul. Vinkelret på kanalen, bag en drejebro, ses en “gare d’eau”, hvor kulskibe kunne lægge sig ind og losse.
Preben studerer drejebroens konstruktion
I 1933 blev dampmaskinerne udskiftet til 4 elektriske pumper. Der blev arbejdet med tre pumper ad gangen, således at den fjerde stod standby hvis en skulle svigte. De tre pumper kunne tilsammen pumpe 1200 liter vand i sekundet.
Under anden verdenskrig, i 1940, valgte franske modstandsfolk at sprænge kanalbroen mellem to piller, for at afskære tyskerne fra at benytte denne væsentlige transportvej. Tyskerne forlangte dog hurtigt kanalbroen reetableeret, hvilket den blev. Den åbnede igen efter ca. halvandet år.
Den kommercielle flodtrafiks tilbagegang efter krigen førte til lukning af pumpestationen i 1976. Men i årene derefter medførte den stigende flodturisme og landbrugets stigende behov for kunstvanding et fornyet behov for vand. På sin hundredeårs fødselsdag, efter en renovering, gik pumpestationen i gang igen, med nye dykpumper, hver med en kapacitet på 200 l/s. Det oppumpede vand bruges 80 % til vandvejen, 20 % til landbruget.
11.09.2017
Anna the Brave er nu på vej nordpå. Vi har ligget i Briare en uge, og er nu kommet til Ouzouer-sur-Trézée. vi har bil med, så vi kører ud for at lede efter stedet, hvor vandet fra Loire, der af L’usine élévatoire de Briare bliver pumpet op af Loire og op til kanalsystemets vandskel, løber ud i Canal de Briare, nord for slusen Gazonne 12, på Canal de Briare Km 12,8. Loire-vandet bliver ikke ført den lige vej langs kanalen, så vandet i fødekanalen er blevet transporteret over 14 Km, inden det fra pumpestationen når Canal de Briare.
Vi følger vandstrømmen tilbage for at finde det højeste sted, hvor vandet ikke bliver pumpet højere op, men begynder at løbe ned i Canal de Briare ved vandskellet.
Først følger vi fødekanalen, mod dens strøm, langt ind i landet. vi kører i bil adskillige Km, og kører over den lille fødekanal et par gange.
Til sidst finder vi stedet, hvor Loire’s vand kommer ud af sine 2 pumperør, efter at være pumpet 43 m op og 2600 m væk fra pumpestationen.
Stedet hvor Loire-vandet kommer ud af rørene ligger tæt på Canal de Briare, men stadig adskillige Km væk fra vandskellet. Stedet ligger på den anden side af Canal de Briare, i forhold til stedet hvor det blev pumpet op. Man kan langt tilbage på ovenstående billede se det blåmalede gitter på akvadukten, der fører de 2 store vandrør over Canal de Briare.