Hannover til Weser

13.-19.06.2014

Lige inden Hannover, stadig på Mittellandkanal, når man kommer østfra, ligger Schleuse Anderten. Den blev bygget i 1928 hvor den fik navnet Hindenburgschleuse. Nu bliver den annonceret af slusevagten som Schleuse Anderten. Begge navne står stadig på slusens skilte.

Da Anna The Brave var på vej hjem fra Holland, vestfra, kravlede Mikkel og Preben de 14,7 m op ad de lodrette slusevægge, pullert for pullert, der er i hver række 9 af dem, lodret over hinanden.
Fordi vi var forud for den plan, hvorefter vi havde bestilt havneplads i Hannover, lå vi et par dage på østsiden af slusen. Vi brugte noget af tiden til at studere slusedriften udefra, i dette tilfælde ovenfra, fordi vi jo skulle nedad for første gang på denne rejse. De småskibe vi så kravlede også nedad, pullert for pullert. Men vi har masser af langt reb med, så Preben bandt 2 reb på hver 20 m sammen og firede os stille og roligt ned fra den øverste pullert, efterhånden som vandet sank.

???????????????????????????????

Derefter sejlede vi til Hannover, hvor vi har bestilt plads i 4 dage i Sportboothafen List, km 163.5 på Mittellandkanal.

???????????????????????????????Lørdag formiddag tog vi bussen til Hannover Hbf og tjekkede forbindelsen til lufthavnen, da Preben tager til København søndag og mandag. Søndag tager han også til Roskilde og hilser på sit nye barnebarn, samt hans familie.

I Hannover så vi et syn man ikke har set længe i Danmark: en demonstration mod A-kraft. I Tyskland er det stadig aktuelt. Denne demonstration gik først og fremmest på at få lukket AKW Grohnde, som ligger ved Weser, mens det bliver undersøgt, hvordan det kan være at der har været så mange uheld. Dernæst kræver demonstranterne, at værket først må sættes i drift igen, når der er truffet forholdsregler for at sikkerheden bliver bedre.
Demonstrationen fyldte meget i gågaden, idet der indledningsvis kørte mindst 30 traktorer foran de sædvanlige gående demonstranter. Det var et studie i sig selv, idet de fleste af traktorerne var veritable museumsstykker.

???????????????????????????????

Men vi kommer ikke til at se Atomkraftwerk Grohnde, idet det ligger syd for Mittellandkanal, hvor vi sejler nordpå ad Weser mod Bremen.

Mens Preben var i København søndag og mandag fik lise slebet og olieret de resterende trin på vores trappe fra styrehuset til de nedre gemakker. En cykeltur i omegnen blev det også til, bl.a. forbi charmerende kolonihaver med positive navne …

???????????????????????????????

17.06.2014

Tirsdag sejlede vi videre ad Mittellandkanal. Vores marchfart på 8-9 km i timen er nok det der gør, at vi har tid til at nyde detaljerne, som denne kanalkant, hvor de dekorativt rustne spunsvægge smykkes af årstidens vilde blomster …

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ved km 129 fandt vi en dejlig gratiskaj ved Sachsenhausen, hvor vi lå sammen med de lange både, mens egnens unge fiskede.

18.06.2014

Vores sejlads på Mittellandkanal slutter ved km 101. Mittellandanal slutter (eller begynder, hvilken vej man nu sejler) ved km 1, hvor den møder Dortmund-Ems-Kanal, der sammen med floden Ems går syd-nord fra Dortmund til Nordsøen ved DelfZijl / Emden.
Men vi vil nordpå ad Weser denne gang. Dels har vi sejlet på Ems, ja vi efterlod endog Anna The Brave på en sidegren til floden i vinteren 2002 / -3 – dejlig flod, Ems. Dels har vi bestilt nogle varer til skibet hos SVB, en specialforretning for både. Weser har vi heller ikke sejlet på før, derom senere.

Det sidste stykke vi sejler på Mittellandkanal bliver over den nyeste Kanalbrücke over Weser. Den nye, nordlige kanalbro blev bygget fra 1993-98. Den er 398 m lang, 24 m bred og 4 m dyb.
Den ældre kanalbro er fra 1911-14, 375 m lang, 24 m bred og 3 m dyb. Den er pt. under reparation, planlagt genåbning sidst i denne måned. Den bliver nu kun brugt til sportsbåde i vest-østlig retning.

???????????????????????????????

Ovenstående billede tog vi da vi sejlede over kanalbroen.

???????????????????????????????

Her er Lise cyklet hen for at fotografere kanalbroen nede fra Weser.

???????????????????????????????

Der er lavet en platform midt på den nye kanalbro, så man f.eks. kan gå ud på den og fotografere. Vandet til venstre i billedet er vandet i den nye kanalbro. Vandet midt i billedet er Weser, der strømmer nedenunder. Til højre i billedet ses den gamle kanalbro, med smukt ornamenterede murstenspiller. Den er pt. tømt for vand i forb. med den pågående renovation.

Vi stopper altså umiddelbart efter kanalbroerne, ved MLK km 101.
Her er en fantastisk gratiskaj lige overfor Schachtschleuse Minden-Nordabsteig til Weser. Ikke fordi Mittelkanal er begyndt at kede os, men det er snukt med udsigt til en stor vandflade, og livligt med alle slags både frem og tilbage på Mittellandkanal og op og ned fra og til Weser gennem Schachtschleuse.

???????????????????????????????
Sidst på dagen, efter en oplevelsesfuld sejlads, provianterede vi i Minden. Vores foretrukne forretninger ligger altid nogle km uden for de gamle byer. Først trak vi gennem Mindens gågader og kørte et par km videre. Hjemturen blev foreslået på Prebens cykelcomputer og var en meget smuk tur uden om bykernen på fine cykelstier gennem skov og villakvarterer.

19.06.2014

Kl. 08.30 sejler vi over til Schachtschleuse, der skal sluse os ned til Weser. Kranerne bag er det synlige tegn på byggeriet af en supplerende, længere sluse ved siden af den gamle, der kun er 85 m. lang, og dermed er blevet en flaskehals i forhold til de 225 m lange sluser på både Mittellandkanal og Weser. Derudover er der mange flodbåde der i sig selv er over 100 m. og hvor vi smakker skubber med adskillige led foran sig bliver 85 m helt utilstrækkeligt!

???????????????????????????????

Men det er rigeligt til os. Vi var også alene i slusekammeret, men vi blev over højttaler bedt om at droppe vores teknik med ét langt reb foroven ved nedslusning, og fik besked på at kravle ned, pullert for pullert, lige som alle andre. Det har vi så gjort siden, det går også udmærket.

???????????????????????????????

Her forlader vi den 13,2 m høje Schachtschleuse.

Læs videre under Tyskland 3, Weser