Agde til Beaucaire

22.05.2017

Efter velendt arbejde forlader vi det tjekkede værft: Chantier Allemand i Grau d’Agde …

Værftet Allemand i Grau d’Agde
Mobilkranen er kørt ind for at hente Anna the Brave på pladsen

… og sætter kursen mod Beaucaire, hvor vi vil være en måned, inden vi begiver os mod nord, op ad le Rhône.

På vej ud af kranbassinet bliver vi begge overraskede over, at strømmen ikke som forventet løber udad mod Middelhavet, hvilket den jo også gjorde da vi ankom til værftet. Dertil kommer, at en lang péniche-agtig båd havde lagt sig en meter ind over vores udsejling. Den måtte vi så selv flytte lidt tilbage, efter som den var ubemandet. Efter en lille kamp med de overraskende omstændigheder kommer vi dog ud i floden, og sejler med ca. en ekstra Km/timen ind i landet. Det tyder på lidt tidevandshjælp, hvilket også ville forklare strømmens retningen og især styrke ved udsejlingen. Almindelig id-strøm ville formodentlig ikke være af den styrke.
Blandt de mange fiskeskibe ved kaj i l’Herault ser vi et mindre af slagsen, der tydeligt har Anna the Braves linier. Mange har også fortalt os, at de mener Anna the Brave har startet sin karriere som fiskeskib i vadehavsegne.

Et blåt, rødt og hvidt fiskeskib ved kaj i l’Herault har tankevækkende nok de samme linier som Anna the Brave

Kl. 18.45 når vi den runde sluse i Agde. Vi har på forhånd bestemt at vi vil vente til næste dag med at sluse mod øst på l’Herault / Canal du Midi. Vi aftaler tid med slusepersonalet. Der er sparsomt med vand under kølen. Preben kan heldigvis springe frem og tilbage mellem båd og brink, Lise insisterer på en stige-landgang. Stedet er som sådan dejligt, fuglene kvidrer i den lune aften, mens vi spiser vores aftensmad på agterdækket.

Anna the Brave i grønne omgivelser syd for den runde sluse i Agde. Preben vasker værfts-støv af dækket.

23.05.2017

Den runde sluse i Agde set sydfra. Den åbne sluseport anes under broen.

Aftalen med slusen er, at vi sejler ind kl. 08.30. Anna the Brave har on/off stået fast på bunden, men idet vandet bliver lukket ud af slusen går det fint med at sejle fremad. Inde i slusen har vi igen problem med strøm, der rammer den del af Anna the brave, der stikker uden for den korte lige kaj, hvor vi også denne gang ligger. Denne gang har vi dog stævnen den modsatte vej, hvilket betyder at det er nemmere at manøvrere med vores ensidige bovtruster.
6 Km’s sejlads, og vi er ude i Étang de Thau.

Fyret ved udsejlingen i Étang de Thau, fotograferet efter at vi er sejlet ud i étangen fra Canal du Midi, som på billedet ses til venstre for fyret

Denne gang sejler vi forbi havnen i Marseillan. Vi vil til Frontignan.

Marseillan set fra Étang de Thau

Vi sejler langs de mange østerspæle på Étang de Thau.

Østersborde i Étang de Thau. Bjergene nord for étangen er ikke snedækkede, men der hænger skyer over dem

Nedenstående billede er taget tidligere på foråret, hvor vi, mens vi lå i Béziers, tog en sightseeing i bil rundt i området.

Udsigt, mod syd, over Étang de Thau. I vandet ses nogle af de mange østersborde,.I baggrunden Mont Saint-Claire i Sète.

Ved at sejle syd om denne nordbøje kan man enten sejle ind til Sète, hvilket vi ikke skal denne gang, eller ind i Canal du Rhône à Sète, hvilket er det vi gør for at komme til Frontignan.

Nordbøjen ved indsejlingen fra Étang de Thau til Sète eller til Frontignan.

Efter nordbøjen finder vi i kikkerten bøjen ind til Canal du Rhône à Sète ved at søge stort set ret øst.

Bøjen til venstre i billedet leder ind i Canal du Rhône à Sète
Tilbageblik fra Canal du Rhöne à Sète mod Étang de Thau

Vi stopper i Frontignan, vest for hævebroen, hvor der findes strøm og vand, som betales med poletter. Polet automaten er i stykker, så strømmen står på  gratis. Hver dag kommer en havnefoged forbi og sælger poletter til vand: 2 € for 100 liter. Kajen har status af Halte Fluvialle, hvilket betyder at man må blive i 3 døgn. Det vil vi gerne. Vi har planlagt at vaske tøj i det gode vejr, 1 maskine hver af de 3 dage.

Anna the Brave i Frontignan. På værftet flyttede vi vandlinjen efter de faktiske forhold, og det har pyntet. Vejret er ikke alene godt, det er blevet rigtig varmt, så vi har fundet de udendørs solgardiner frem, i forsøg på at holde temperaturen indendørs nede, så køleskabene kan følge med. Faktisk valgte vi at starte vores aircon sidst på eftermiddagen, hvor temperaturen indenfor nåede 35 grader.

Om aftenen går vi tur til de fladvandede tidligere saltsøer, hvor der er et rigt fugleliv. Vi hilser Flamingoerne fra Merete, og observerer måger, hvide hejrer, stylteløbere, skeænder og velvoksne fisk, som vi ikke med sikkerhed kan artsbestemme.

Flamingoer i saltsøerne øst for Frontignan
Silkehejrer, Frontignan
Stylteløber, Frontignan
Denne skeand i eklipsedragt svømmer hver dag en tur i havnen på jagt efter en bid brød

26.05.2017

Vi sejler østpå under hævebroen i Frontignan ved den tidlige broåbning, kl 08.30. Benny og Joy, hvis spor vi krydser her i Frontignan, er kommet for at sige farvel for denne gang. Vi forventer at ses igen ved lejlighed, på vandet, i København – eller begge steder.

Måge på diget mellem Canal du Rhône à Sète og saltsøerne øst for Frontignan
Bundgarn i saltsøerne øst for Frontignan
Arbejdsplatform på Canal du Rhône à Sète

Sidste år var stedet her, hvor man på den nord-vestlige bred af Canal du Rhône à Sète kan ligge gratis på Halte Fluviale vilkår, et af vores yndlingssteder. I år sejler vi forbi stedet fredag efter Kr. Himmelfartsdag, hvor rigtig mange franskmænd holder miniferie, og alle 3 broer er optaget af både i det dejlige vejr. Drejebroen til øen Maguelonne, der på en hverdag bør stå åben om formiddagen, er lukket på grund af mange fodgængere til og fra øen. Så skal man bare bruge sit horn som udtryk for ønske om broåbning. Det virker med det samme. På billedet herunder er vi sejlet igennem, og brovagten er i gang med at sejle broen tilbage i lukket tilstand.

Drejebroen over Canal du Rhône à Sète til la Maguelonne

Vi sejler stadig tæt på Middelhavet, på kanalen der er afgrænset med diger fra de lave saltsøer på begge sider.

Hejre på dige der afgrænser Canal du Rhône à Sète

Vi indhenter en tungt lastet péniche. Den sejler uhyre langsomt, 3,3 Km i timen, kan vi se på det AIS-signal den sender. Vi har ikke lyst til at overhale.

Fragt-pénichen Pax sejler foran os på Canal du Rhône à Sète, med 3,3 Km i timen

Ved spærreværket ved Palavas-les-Flots går Pénichen næsten helt i stå: farten er nu 1,1 Km i timen. Vi holder behørig afstand før vi krydser floden inde i spærreværket. En motorbåd, der har ventet på at komme den modsatte vej, mister tålmodigheden mens vi endnu ikke er kommet igennem, og begiver sig ind i spærreværkets strømhvirvler, inden vi er kommet ud derfra. Det viser sig jo at være en rigtig dårlig idé, og motorbåden og Anna the Brave bliver slynget mod hinanden. Vi kan igen takke vores store og mange fendere for at vi ikke får skadet vores båd.

Spærreværket, der ved forhøjet vandstand i floden Lez kan afsondre floden fra Canal du Rhône à Sète. I dag er der fri gennemsejling, men der er som altid turbulens i vandet, hvor floden krydser kanalen og løber videre, ud i Middelhavet.

Vi sejler videre bag Pax, og den lave hastig muliggør et billede af en af de mange biædere, der bor i digerne langs kanalen, og som flyver frem og tilbage over vandet. I flugten ser man den røde underside af deres vinger. På nedenstående billede ser man, at deres stærke blå og gule farver, som er fremtrædende når de sidder stille, er gode kamuflagefarver i naturen.

Biæder i krat langs Canal du Rhône à Sète

Fuglene i området finder det interessant at flyve foran pénichen. Nogle er så heldige at fange sig en fisk.

Rød glente og måge svæver over Canal du Rhône à Sète

Pax sejler videre på Canal du Rhône à Sète. Anna the Brave sejler ind til Aigues-Mortes, hvor Jytte og Lars tilbyder, at vi kan lægge os uden på Klarine. Vi spiser et par hyggelige aftensmåltider sammen.

Anna the Brave ligger uden på Klarine i Aigues-Mortes

28.05.2017

Anna the Brave fortsætter ad Canal du Rhône à Sète, Klarine bliver endnu et par dage i Aigues-Mortes.
Kanalen er bred og lige som en snor. De første mange Km ser man tilbage for enden af kanalen det karakteristiske borgtårn i Aigues Mortes. Der flyver store flokke af flamingoer frem og tilbage over vandet, og hestene græsser frit langs bredderne.

Camargue heste græsser på bredden af Canal du Rhône à Sète. Camargue hestene bliver først hvide, når de er fuldt udvoksede, efter 4-5 år.

Det er søndag, hvor capitaineriet i Beaucaire er lukket, og der er således også kun hævning af broen efter særlig aftale. Vi har aftalt at komme mandag, og vi har aftalt med os selv, at vi vil ligge natten over ved en af de 3 små broer på hjørnet af Canal du Rhône à Sète og L’Embranchement de Beaucaire. Den glædelige overraskelse er, at de dels er frie alle 3, og dertil fuldstændig genopbyggede, og de mere eller mindre sunkne både der plejer at ligge ved den ene af broerne er fjernet. Nå ja, det er også et år siden vi var her sidst.

Anna the Brave ved en af de 3 broer på hjørnet af Canal du Rhône à Sète og L’Embranchement de Beaucaire

29.05.2017

Kl 14 kommer vi til Beaucaire. Det skriver vi senere om HER