Canal de Briare

03.09.2017

Vi er på vej nordpå, over Pont Canal de Briare.

På vej ud på kanalbroen, tidlig formiddag, lav sol og ingen vind
Anna the Brave på vej nordpå, over Loire, på Pont Canal de Briare. Forrest til højre ses Anna the Brave sejlende på kanalbroens vand. Til venstre ses Loire’s vandflade, omend sandbunden viser en del af sig på denne lavvandede årstid. På den anden side af floden ses Briare, den gamle bydel omkring kirken. Det er også der, den nu nedlagte gren af Canal de Briare er blevet til en hyggelig lystbådehavn.

Vi bliver, som sidst, da vi sejlede sydpå, oppe på fortsættelsen af Canal Latéral à la Loire, der stadig bærer det navn, indtil den et par Km nordligere forenes med Canal de Briare, og skifter til dennes navn i det videre forløb nordpå. De 3 sydligste Km af Canal de Briare ligger parallelt med den nordligste del af Canal Latéral à la Loire. Via 3 sluser kan man på disse 3 Km sejle ind i Briare’s 2 havne, den centrale lystbådehavn og Le Boats havn lidt længere fremme. Canal de Briare ender nu blindt efter havnebassinerne. Tidligere kunne man ad denne vej sejle ud i Loire, for derefter at blive sluset op på Canal Latéral à Loire. Kanalbroen overflødiggjorde denne i vandrige perioder farlige, i tørre perioder usejlbare, omvej på Loire.

Anna the Brave i Port Briare, oppe på Canal Latéral à Loire Km 198,5. Bag os ligger luksus-hotel-pénichen Renaissance. Bag ved Anna the Brave, på den anden side af kanalen, ses L’usine élévatoire de Briare

Læs mere om Pont Canal de Briare og den historiske pumpestation L’usine élévatoire de Briare HER.

Vi har havnepladsen her i en uge. Ferie i den dejlige by Briare. Vejret nu først i september er blevet køligere. Dagtemperaturerne er omkring 20 grader, temperaturerne sidst på natten omkring 10 grader. Der er skiftende sol og skyer, undertiden byger. Det lidt ustabile vejr har nu ikke forhindret os i at komme et lille stykke videre med det uendelige arbejde at reparere rustpletter på Anna the Brave. Vi er blevet gode til det – øvelse gør mester!

Canal Latéral à la Loire, Briare. Udsigt til regnbue fra Anna the Brave. Båden foran Anna the Brave ligger i Udlejningsbådenes havn.

På pladsen, hvor udlejningsfirmaet tilbyder vinteropbevaring på land for både, holder i dag gamle biler, fortrinsvis Citroën. Bilernes Chauffører og passagerer har lejet udlejningsfirmaets to små dagbåde “sans permis” og sejler sig en lang tur på kanalerne.

Briare. Flotte vintagebiler på bådudlejningens plads

Der er i det hele taget gang i alle typer både her oppe på Canal de Latéral à la Loire, i Briare. Mindst 2 gange om dagen kommer en eller to store busser, hvis passagerer fra bussen stiger ind i en af de store turbåde og sejler frem og tilbage over kanalbroen og på kanalerne i et par timer, mens de får en servering. Flere luksus-hotel-pénicher har dels overnattet her foran os på kajen, dels sejlet forbi. Cykelturistbåden Anna Maria IV har også ligget her en nat.
Der er af og til trængsel i havnebassinet.

Briare. Båden til højre med kurs sydpå mod kanalbroen har max Frexinet længde og bredde. Den måtte bakke og  give plads for Briare’s turbåd, der allerede var ude på kanalbroen, i modsat retning, nordpå. I havnebassinet er der lige plads til, at de to store både kan passere hinanden. Samtidig opgav en større privat lystbåd at lægge til i havnen, den sejlede videre.

Nede i Briare byhavn, efter de 3 sluser, er der mere roligt.

Briare. Havnen på Canal de Briare. Træet til venstre i billedet dækker for en lang række Y-broer til både op til 15 m. På kajen til højre er der i dag god plads til større både. Bagest i billedet til højre er der indsejling til en stor havn, der administreres af Le Boat. Floden La Loire ligger endnu et stykke bag billedet. Der kan nu ikke mere sejles helt ud i floden, den sidste sluse er lukket, og vandvejen er kun vedligeholdt indtil Le Boat havnen 

Der er mange blomster i Briare. Broen over Canal de Briare, som man sejler under for at komme ind i havnebassinet, er ingen undtagelse.

Briare. Opkørslen til broen over Canal de Briare. Paris begynder at optræde på vejskiltene. Capitaineriets tag ses til højre i billedet
Briare. Til venstre Canal de Briare. Det hvide rækværk er sluseporten til den sydligste af de 3 sluser ind til Briare, fra hvor Canal Latéral à la Loire og Canal de Briare går over i hinanden. Krydderurterne i Capitaineriets have er berømte i sejlerkredse. Man må frit forsyne sig. I 2015 var vi til grillparty i haven. Billeder ses HER.

10.09.2017

På vej nordpå sejler vi stadig på Canal Latéral à la Loire, langs med den sydligste del af Canal de Briare …

Anna the Brave sejler nordpå ad Canal Latéral à la Loire. til højre skimtes Canal de Briare, hvis vandflade ligger lavere. Midt i billedet kan evt. overskydende vand løbe ned i Canal de Briare

… forbi stedet, hvor Canal de Briare og Canal Latéral à la Loire skilles / samles, afhængig af hvilken vej man bevæger sig.

Anna the Brave er lige sejlet fra Canal Latéral à Loire ud i Canal de Briare, 3 Km nord for Briares byhavn og ligeledes 3 Km nord for kajen hvor vi i en uge har nydt livet i Briare. Til venstre i billedet er, under en gangbro over Canal Latéral à Loire, en sikkerhedsport, der kan stoppe vandstrømmen i kanalen. Til højre ses, inde i den sydlige del af Canal de Briare, den første af de 3 sluser på vejen ind i Briare centrum.

De første 8 sluser på Canal de Briare skal vi opad. De er ubemandede og automatiske. Når man først er inde i et forløb vil de følgende sluser i princippet være åbne for indsejling, bortset fra hvis der er en modsejlende, der kommer først frem til en sluse fra den modsatte side, så må man vente på sin tur. I sluserne opad må en af os kravle op for at tage imod 2 reb, det er ikke nok med ét reb, som når vi sluser nedad. Preben er den bedste til at styre rundt nede i slusen, så Lise kravler. I dag sejler vi kun gennem 2 sluser, 7,5 Km til den lækre gratiskaj i Ouzouer-sur-Trézée, hvor der både er el, vand, og en lækker bad / toilet-bygning.

Canal de Briare, Ouzouer-sur-Trèzée
Ouzouer-sur-Trézée. Hovedgaden med slagter, bager og lille købmand starter nede i havnen

Vi bliver en ekstra dag, som vi bl. a. bruger på at gå dybere i mysteriet om, hvordan vandskellet på dette kanalsystem bliver forsynet med vand. Det hænger sammen med den L’usine élévatoire, der ligger i Briare. Så dagens udflugt i nærområdet munder ud i en fortsættelse af, hvad vi i 2015 skrev om Pont Canal de Briare og L’usine élévatoire’s funktion, med flere illustrative fotos – HER

12.09.2017

I dag, på strækningen fra Ouzouer-sur-Trézée Rogny-les-sept-Écluses, er der flere sluser end Km: 12 sluser, 11 Km. De 6 første sluser går stadig opad til vandskellet. Vandskellet, toppen af kanalen, strækker sig over 4,6 Km. Derefter går det nedad, helt til vi kommer ud i La Seine. Oppe omkring den sydligste af de to sluser, der afgrænser vandskellet, Gazonne 12, er der anlagt nogle vandreservoirer.

Forrest i billedet: Canal de Briare Km 12, bag en landtange ses et vandreservoir

Nord for slusen Gazonne 12, oppe på vandskellet, sejler vi forbi rækken af vandporte, som kan lede oppumpet vand fra Loire ud i kanalen.

3 af de mange vandporte, der efter behov kan lede vandet, der er pumpet op nede fra Loire, ud i kanalen. Mængden af vandreservoirer og kanalsystemer tiltrækker mange hejrer

Over for fødekanalen ligger et stort område med flere søer og vandreservoirer, som står i direkte forbindelse med Canal de Briare, og dermed også kan lagre det vand, der bliver pumpet op fra La Loire, indtil det skal bruges.

Étang de la Gazonne står i forbindelse med Canal de Briare ved km 13, i den sydlige ende af kanalens vandskel

Efter den rolige sejlads oppe på vandskellet ligger sluserne tæt, på vej ned mod Rogny-les-sept-Écluses. Tidligere var der en regulær slusetrappe. Nu er de 7 sluser blevet til 6, og er fordelt over 1,6 Km. Efter de 2 første sluser nedad er det blevet slusernes frokosttid, og Slusemesteren beder os slå en pløk i kanalkanten og lover at åbne sluserækken igen kl. 13.

Anna the Brave følges hele denne dag med en fransk båd. Her holdes der en times  frokostpause  mellem kl. 12 og 13, mellem sluserne 14 og 15 syd for Rogny-les-sept-Écluses

En lille time efter frolost har vi passeret de sidste 4 af de 6 sluser, og sejler ind i Rogny-les-sept-Écluses. Her møder vi floden Loing, som vi kommer til at sejle i nærheden af den næste lange strækning. Her blander den sig simpelt hen med Canal de Briare’s  vand.

Canal de Briare Km 18,6, i byen Rogny-les-sept-Écluses. Broen til højre i billedet går over floden Loing, der her blander vand med Canal de Briare. Under broen til venstre i billedet ses havnekajen, hvor vi vil ligge de næste 2 dage

Efter få meter løber floden videre på den anden side af kanalen, og kanal og flod løber parallelt, faktisk hele vejen op til La Seine.

På den anden side af kanalen løber der vand videre ud i det flodleje, som både før, og nu igen, hedder le Loing, og kanal og flod løber parallelt, faktisk hele vejen op til La Seine.
Canal de Briare. Anna the Brave lægger sig helt hen bag de andre motorbåde ved den lange havnekaj i Rogny-les sept-Écluses

Et par dage går med bilhentning incl. cykelmotion til Preben, oprydning og bådvask eftet en del regnvejr. Derefter storm, der forvandler Anna the Brave til noget der ligner en frodig skovbund, under de flotte plataner. Lydbilledet om natten, når andre lyde er gået i seng, er også vindens susen i trætoppene.
Vi er tilbringer en dejlig aften sammen med Asger og Kirstine fra Tårbæk, der i deres nyerhvervede Hallberg-Rassey er på vej til Middelhavet.

14.09.2017

Morgenens regnbyge stopper samtidig med at vi starter dagens sejlads klokken 08.45, så vi er ved den første sluse kl. 09. Dagens strækning: 9 Km, 6 sluser. Alle sluserne på denne strækning er glade for blomster.

Canal de Briare Km 24, Écluse Picardie 20

Vi går ind i havnen i Châtillon-Coligny. Anna the Brave foretrækker at ligge ved den lille skrå betonkaj og stikke lidt ud i kanalen, fremfor ved de endnu kortere Y-broer inde midt i bassinet.

Canal de Briare Km 28,5, Châtillon-Coligny

Den lange Betonkaj bagest til højre i billedet er optaget af to max lange pénicher, hvoraf den forreste stikker halvt ud i havnebassinet og derfor ikke ligger særlig stabilt. Efter at have fået endnu et par mennesker ombord sejler den da også videre.

Canal de Briare Km 28,5, Châtillon-Coligny

I Rogny-les-sept-Écluses krydsede floden Loing Canal de Briare og blandede sig med kanalens vand. Lige syd for havnebassinet her i Châtillon-Coligny løber en gren af Loing ud i kanalen, under broen parallelt med kanalen, som nedenstående billede er taget fra.

Le Loing løber under broen, som billedet er taget fra, ud i Canal de Briare. Ved bredden en typisk fragtbåd fra da man trak bådene fra stierne langs kanalerne

Inde i Châtillon-Coligny løber en anden gren af floden Loing’s vand rundt i den gamle voldgrav. Nogle steder er der nu bygget huse hen over voldgraven. Bymurene er der kun er brudstykker tilbage af.

Châtillon-Coligny, stenbro fra 1800-tallet fører over voldgrav, vejen fører videre ind i bykernen, gennem et stykke af den gamle bymur. Uden for bymuren har nogen brugt bymuren som bagsiden af deres hus. Tomatplanter i haven, blomster på broens rækværk
Chàtillon-Coligny, et nyt hus er bygget ud over voldgraven

16.09.2017

I dag kun en kort sejltur, fra Châtillon til Montbouy: 6 Km, 2 sluser. Det er lidt vejrets skyld, fordi vi går efter at have strøm til rådighed, på grund af tendensen til regn, og dermed mangel på sol. På denne årstid betyder sol ikke blot opladning af batterier, men også direkte opvarmning af Anna the Brave indvendig, gennem de store vinduer. Den isolering, der holder kulden ude om vinteren, holder også på varmen, nogle timer efter at solen er gået ned. For tiden kryber nattekulden dog langsomt indendørs, indtil solen ved 8-tiden næste morgen kommer frem igen. I tilfælde af mangel på sol betyder landstrøm, ud over opladning af batterier, også varme, via Air-Con.

Canal de Briare Km 34,5, Montbouy. Anna the Brave ved kaj, i midten kirken, bag broen slusen

Floden Loing er i Montbouy meget tæt på kanalen. Nedenstående billede er taget fra broen over floden.

Loing ved Montbouy. Forrest til venstre Loing’s vandflade, nede ved vandet står et offentligt vaskehus, fra dengang da man vaskede tøj direkte nede i floden. Foran rækken af træer løber Canal de Briare. Kirken står bag kanalen, på samme side af den som træerne

17.09.2017

8 Km’s morgensejlads hen til de første 4 tætliggende sluser. Sluserne på Canal de Briare kommer i forskellige udgaver. Disse 4, i vores retning, mod nord, åbner automatisk, når man sejler forbi den type sensorer, som ses i kanalbredden på billedet nedenunder. Her ved den første i rækken bliver ventetiden af den lange type, fordi vandet først skulle fylde slusekammeret. Derefter havde de næste sluser automatisk fyldt sig for os, inden vi nåede frem.

Canal de Briare Km 42,8. Écluse Montambert 27. 2 sensorer i kanalbredden sætter  automatisk gang i slusens automatik

Her er vi heldige, at der også er lyssignal, så vi kan se, at vi er blevet set af sensorerne, og at forberedelsen af slusningen er gået igang. Der er steder, hvor man ikke helt kan følge med i, hvad der sker, hvis lyssignal mangler eller ikke fungerer.

Canal de Briare Km 42,8. Écluse Montambert 27. Rødt og grønt lys betyder forberedelse af slusning
Canal de Briare Km 43,6, Écluse Moulin de Tours 29. Prydgræs

Efter de 4 Automatiserede og endnu to manuelt betjente sluser går vi ind i den sydligste af de 2 havne i Montargis.

Canal de Briare Km 52, Port Saint-Roch, Montargis

Sea Horse, som blev nogen tid i Mâcon, efter at vi var sejlet videre, overhalede os i går, og vi aftalte at mødes her i havnen. Vi tilbringer en dejlig aften sammen.
Næste morgen starter begge både kl. 09, og følges ad i de 2 næste sluser.

18.09.2017

Vi har aftalt, at Sea Horse sejler først ind i slusen. På billedet neden under sejler Sea Horse derfor forbi os i den smukke morgentåge. Anna the Brave er klar til at følge efter.

Canal de Briare Km 52, Port Saint-Roch, Montargis. Sea Horse på vej ind i Écluse Marolle 34.

De to sluser inde i centrum af Montargis ligger kun 300 m fra hinanden. I den sidste af sluserne tager vi afsked med Sea Horse, med “Vi ses i Draveil”. I denne sluse får vi udleveret en fjernbetjening til sluserne i Canal du Loing. Anna the Brave vil kun sejle nordpå 1,5 Km til den gamle Quai de Commerse, formelt i byen Chalette-sur-Loing, der nu er vokset helt sammen med Montargis. Gare de Montargis ligger lige bagved kajen, og dertil ankommer Dorte i morgen. Dorte skal sejle med på turen til Draveil, og bliver lidt for også at gense Paris.

Canal de Briare Km 53, Quai de Commerce Châlette-sur-Loing / Montargis

Dorte er forkølet og tager en syge-dag på Anna the Brave.
I 2015 var vi kun kort i Montargis, så Preben og Lise benytter den planlagte ekstradag i byen til en tur på markedet om formiddagen, og eftermiddagsturen bliver en tur langs kanalen, på jagt efter motiver, der dokumenterer, at der er belæg for at kalde Montargis Frankrigs Venedig, med 131 små og store broer over Canal de Briare og floden Loings mange forgreninger på dens vej gennem byen.

Montargis. Til venstre løber floden Le Loing nordpå, ud i Canal de Briare ved Km 52,4. I kanalen ses Écluse Marolle 33
Montargis. Pont Victor Hugo over Canal de Briare Km 52,5. Broen er bygget af Eiffel i 1891

De 3 billeder her neden for viser kanaler, der fra Canal de Briare går ind i Montargis Centrum, Der er ikke altid fortov langs husene, men med korte mellemrum krydses de smalle kanaler af broer.

Montargis. Huset i midten er omgivet af kanaler på 3 sider
Montargis. Kanal går ind mod bymidten
Montargis. Kanal går ind i bymidten. Hver af de små kanaler krydses af mange små broer

21.09.2017

Anna the Braves besætning er alle fit for fight og starter kl. 09.  Den første sluse, vi møder, kommer vi til at vente foran. Det kommunikations-ansvarlige besætnings-medlem havde misforstået oplysningen om, at man bare skulle ringe til slusevagten. Det “plejer” vi jo at gøre fra samtaleanlægget i slusen. Vi kunne bare ikke lægge ind til bredden på grund af store sten, så vi forblev flydende ude i vandet, febrilsk søgende et anvendeligt tlf. nr. til slusen. Faktisk gik der ikke så længe inden slusevagten ankom og åbnede for os. Han gentog, at vi jo bare kunne have ringet, og pegede på det nummer, der tydeligt stod på den fjernbetjening, vi havde fået udleveret. Og ja, det dæmrede for Lise, at det nok var det, der var blevet sagt. Igennem slusen Langlée 35 kom vi, og gennem den næste, Buges 36, som slusevagten, fjernstyret fra Langlée, havde åbnet for os. Vi skulle dog selv sætte slusningen igang via den blå stang, der skal løftes op og aktivere en kontakt. På andre strækninger skal man trække i en blå snor for at starte slusningen.

Preben er begyndt at udforske et for os nyt tracking-system: “Keep Sailing”, der kan vise på et kort hvor vi er, og hvor vi har sejlet.
herunder ses dagens spor.

Anna the Brave’s spor d.d. fra Montargis / Châlette-sur-Loing til Souppes-sur-Loing.

Anna the Brave’s spor d.d. fra Montargis / Châlette-sur-Loing på Canal de Briare Km 53,5 til Souppes-sur-Loing på Canal de Loing Km 18,5. Tallene for afstand er opgivet i miles, og hastigheden i knob

Anna the Brave rute går videre HER