03.09.2017
Vi er på vej nordpå, over Pont Canal de Briare.
Vi bliver, som sidst, da vi sejlede sydpå, oppe på fortsættelsen af Canal Latéral à la Loire, der stadig bærer det navn, indtil den et par Km nordligere forenes med Canal de Briare, og skifter til dennes navn i det videre forløb nordpå. De 3 sydligste Km af Canal de Briare ligger parallelt med den nordligste del af Canal Latéral à la Loire. Via 3 sluser kan man på disse 3 Km sejle ind i Briare’s 2 havne, den centrale lystbådehavn og Le Boats havn lidt længere fremme. Canal de Briare ender nu blindt efter havnebassinerne. Tidligere kunne man ad denne vej sejle ud i Loire, for derefter at blive sluset op på Canal Latéral à Loire. Kanalbroen overflødiggjorde denne i vandrige perioder farlige, i tørre perioder usejlbare, omvej på Loire.
Læs mere om Pont Canal de Briare og den historiske pumpestation L’usine élévatoire de Briare HER.
Vi har havnepladsen her i en uge. Ferie i den dejlige by Briare. Vejret nu først i september er blevet køligere. Dagtemperaturerne er omkring 20 grader, temperaturerne sidst på natten omkring 10 grader. Der er skiftende sol og skyer, undertiden byger. Det lidt ustabile vejr har nu ikke forhindret os i at komme et lille stykke videre med det uendelige arbejde at reparere rustpletter på Anna the Brave. Vi er blevet gode til det – øvelse gør mester!
På pladsen, hvor udlejningsfirmaet tilbyder vinteropbevaring på land for både, holder i dag gamle biler, fortrinsvis Citroën. Bilernes Chauffører og passagerer har lejet udlejningsfirmaets to små dagbåde “sans permis” og sejler sig en lang tur på kanalerne.
Der er i det hele taget gang i alle typer både her oppe på Canal de Latéral à la Loire, i Briare. Mindst 2 gange om dagen kommer en eller to store busser, hvis passagerer fra bussen stiger ind i en af de store turbåde og sejler frem og tilbage over kanalbroen og på kanalerne i et par timer, mens de får en servering. Flere luksus-hotel-pénicher har dels overnattet her foran os på kajen, dels sejlet forbi. Cykelturistbåden Anna Maria IV har også ligget her en nat.
Der er af og til trængsel i havnebassinet.
Nede i Briare byhavn, efter de 3 sluser, er der mere roligt.
Der er mange blomster i Briare. Broen over Canal de Briare, som man sejler under for at komme ind i havnebassinet, er ingen undtagelse.
10.09.2017
På vej nordpå sejler vi stadig på Canal Latéral à la Loire, langs med den sydligste del af Canal de Briare …
… forbi stedet, hvor Canal de Briare og Canal Latéral à la Loire skilles / samles, afhængig af hvilken vej man bevæger sig.
De første 8 sluser på Canal de Briare skal vi opad. De er ubemandede og automatiske. Når man først er inde i et forløb vil de følgende sluser i princippet være åbne for indsejling, bortset fra hvis der er en modsejlende, der kommer først frem til en sluse fra den modsatte side, så må man vente på sin tur. I sluserne opad må en af os kravle op for at tage imod 2 reb, det er ikke nok med ét reb, som når vi sluser nedad. Preben er den bedste til at styre rundt nede i slusen, så Lise kravler. I dag sejler vi kun gennem 2 sluser, 7,5 Km til den lækre gratiskaj i Ouzouer-sur-Trézée, hvor der både er el, vand, og en lækker bad / toilet-bygning.
Vi bliver en ekstra dag, som vi bl. a. bruger på at gå dybere i mysteriet om, hvordan vandskellet på dette kanalsystem bliver forsynet med vand. Det hænger sammen med den L’usine élévatoire, der ligger i Briare. Så dagens udflugt i nærområdet munder ud i en fortsættelse af, hvad vi i 2015 skrev om Pont Canal de Briare og L’usine élévatoire’s funktion, med flere illustrative fotos – HER
12.09.2017
I dag, på strækningen fra Ouzouer-sur-Trézée Rogny-les-sept-Écluses, er der flere sluser end Km: 12 sluser, 11 Km. De 6 første sluser går stadig opad til vandskellet. Vandskellet, toppen af kanalen, strækker sig over 4,6 Km. Derefter går det nedad, helt til vi kommer ud i La Seine. Oppe omkring den sydligste af de to sluser, der afgrænser vandskellet, Gazonne 12, er der anlagt nogle vandreservoirer.
Nord for slusen Gazonne 12, oppe på vandskellet, sejler vi forbi rækken af vandporte, som kan lede oppumpet vand fra Loire ud i kanalen.
Over for fødekanalen ligger et stort område med flere søer og vandreservoirer, som står i direkte forbindelse med Canal de Briare, og dermed også kan lagre det vand, der bliver pumpet op fra La Loire, indtil det skal bruges.
Efter den rolige sejlads oppe på vandskellet ligger sluserne tæt, på vej ned mod Rogny-les-sept-Écluses. Tidligere var der en regulær slusetrappe. Nu er de 7 sluser blevet til 6, og er fordelt over 1,6 Km. Efter de 2 første sluser nedad er det blevet slusernes frokosttid, og Slusemesteren beder os slå en pløk i kanalkanten og lover at åbne sluserækken igen kl. 13.
En lille time efter frolost har vi passeret de sidste 4 af de 6 sluser, og sejler ind i Rogny-les-sept-Écluses. Her møder vi floden Loing, som vi kommer til at sejle i nærheden af den næste lange strækning. Her blander den sig simpelt hen med Canal de Briare’s vand.
Efter få meter løber floden videre på den anden side af kanalen, og kanal og flod løber parallelt, faktisk hele vejen op til La Seine.
Et par dage går med bilhentning incl. cykelmotion til Preben, oprydning og bådvask eftet en del regnvejr. Derefter storm, der forvandler Anna the Brave til noget der ligner en frodig skovbund, under de flotte plataner. Lydbilledet om natten, når andre lyde er gået i seng, er også vindens susen i trætoppene.
Vi er tilbringer en dejlig aften sammen med Asger og Kirstine fra Tårbæk, der i deres nyerhvervede Hallberg-Rassey er på vej til Middelhavet.
14.09.2017
Morgenens regnbyge stopper samtidig med at vi starter dagens sejlads klokken 08.45, så vi er ved den første sluse kl. 09. Dagens strækning: 9 Km, 6 sluser. Alle sluserne på denne strækning er glade for blomster.
Vi går ind i havnen i Châtillon-Coligny. Anna the Brave foretrækker at ligge ved den lille skrå betonkaj og stikke lidt ud i kanalen, fremfor ved de endnu kortere Y-broer inde midt i bassinet.
Den lange Betonkaj bagest til højre i billedet er optaget af to max lange pénicher, hvoraf den forreste stikker halvt ud i havnebassinet og derfor ikke ligger særlig stabilt. Efter at have fået endnu et par mennesker ombord sejler den da også videre.
I Rogny-les-sept-Écluses krydsede floden Loing Canal de Briare og blandede sig med kanalens vand. Lige syd for havnebassinet her i Châtillon-Coligny løber en gren af Loing ud i kanalen, under broen parallelt med kanalen, som nedenstående billede er taget fra.
Inde i Châtillon-Coligny løber en anden gren af floden Loing’s vand rundt i den gamle voldgrav. Nogle steder er der nu bygget huse hen over voldgraven. Bymurene er der kun er brudstykker tilbage af.
16.09.2017
I dag kun en kort sejltur, fra Châtillon til Montbouy: 6 Km, 2 sluser. Det er lidt vejrets skyld, fordi vi går efter at have strøm til rådighed, på grund af tendensen til regn, og dermed mangel på sol. På denne årstid betyder sol ikke blot opladning af batterier, men også direkte opvarmning af Anna the Brave indvendig, gennem de store vinduer. Den isolering, der holder kulden ude om vinteren, holder også på varmen, nogle timer efter at solen er gået ned. For tiden kryber nattekulden dog langsomt indendørs, indtil solen ved 8-tiden næste morgen kommer frem igen. I tilfælde af mangel på sol betyder landstrøm, ud over opladning af batterier, også varme, via Air-Con.
Floden Loing er i Montbouy meget tæt på kanalen. Nedenstående billede er taget fra broen over floden.
17.09.2017
8 Km’s morgensejlads hen til de første 4 tætliggende sluser. Sluserne på Canal de Briare kommer i forskellige udgaver. Disse 4, i vores retning, mod nord, åbner automatisk, når man sejler forbi den type sensorer, som ses i kanalbredden på billedet nedenunder. Her ved den første i rækken bliver ventetiden af den lange type, fordi vandet først skulle fylde slusekammeret. Derefter havde de næste sluser automatisk fyldt sig for os, inden vi nåede frem.
Her er vi heldige, at der også er lyssignal, så vi kan se, at vi er blevet set af sensorerne, og at forberedelsen af slusningen er gået igang. Der er steder, hvor man ikke helt kan følge med i, hvad der sker, hvis lyssignal mangler eller ikke fungerer.
Efter de 4 Automatiserede og endnu to manuelt betjente sluser går vi ind i den sydligste af de 2 havne i Montargis.
Sea Horse, som blev nogen tid i Mâcon, efter at vi var sejlet videre, overhalede os i går, og vi aftalte at mødes her i havnen. Vi tilbringer en dejlig aften sammen.
Næste morgen starter begge både kl. 09, og følges ad i de 2 næste sluser.
18.09.2017
Vi har aftalt, at Sea Horse sejler først ind i slusen. På billedet neden under sejler Sea Horse derfor forbi os i den smukke morgentåge. Anna the Brave er klar til at følge efter.
De to sluser inde i centrum af Montargis ligger kun 300 m fra hinanden. I den sidste af sluserne tager vi afsked med Sea Horse, med “Vi ses i Draveil”. I denne sluse får vi udleveret en fjernbetjening til sluserne i Canal du Loing. Anna the Brave vil kun sejle nordpå 1,5 Km til den gamle Quai de Commerse, formelt i byen Chalette-sur-Loing, der nu er vokset helt sammen med Montargis. Gare de Montargis ligger lige bagved kajen, og dertil ankommer Dorte i morgen. Dorte skal sejle med på turen til Draveil, og bliver lidt for også at gense Paris.
Dorte er forkølet og tager en syge-dag på Anna the Brave.
I 2015 var vi kun kort i Montargis, så Preben og Lise benytter den planlagte ekstradag i byen til en tur på markedet om formiddagen, og eftermiddagsturen bliver en tur langs kanalen, på jagt efter motiver, der dokumenterer, at der er belæg for at kalde Montargis Frankrigs Venedig, med 131 små og store broer over Canal de Briare og floden Loings mange forgreninger på dens vej gennem byen.
De 3 billeder her neden for viser kanaler, der fra Canal de Briare går ind i Montargis Centrum, Der er ikke altid fortov langs husene, men med korte mellemrum krydses de smalle kanaler af broer.
21.09.2017
Anna the Braves besætning er alle fit for fight og starter kl. 09. Den første sluse, vi møder, kommer vi til at vente foran. Det kommunikations-ansvarlige besætnings-medlem havde misforstået oplysningen om, at man bare skulle ringe til slusevagten. Det “plejer” vi jo at gøre fra samtaleanlægget i slusen. Vi kunne bare ikke lægge ind til bredden på grund af store sten, så vi forblev flydende ude i vandet, febrilsk søgende et anvendeligt tlf. nr. til slusen. Faktisk gik der ikke så længe inden slusevagten ankom og åbnede for os. Han gentog, at vi jo bare kunne have ringet, og pegede på det nummer, der tydeligt stod på den fjernbetjening, vi havde fået udleveret. Og ja, det dæmrede for Lise, at det nok var det, der var blevet sagt. Igennem slusen Langlée 35 kom vi, og gennem den næste, Buges 36, som slusevagten, fjernstyret fra Langlée, havde åbnet for os. Vi skulle dog selv sætte slusningen igang via den blå stang, der skal løftes op og aktivere en kontakt. På andre strækninger skal man trække i en blå snor for at starte slusningen.
Preben er begyndt at udforske et for os nyt tracking-system: “Keep Sailing”, der kan vise på et kort hvor vi er, og hvor vi har sejlet.
herunder ses dagens spor.
Anna the Brave’s spor d.d. fra Montargis / Châlette-sur-Loing til Souppes-sur-Loing.
Anna the Brave’s spor d.d. fra Montargis / Châlette-sur-Loing på Canal de Briare Km 53,5 til Souppes-sur-Loing på Canal de Loing Km 18,5. Tallene for afstand er opgivet i miles, og hastigheden i knob
Anna the Brave rute går videre HER