Le Port aux Cerises

01.10.2014

Vi sejler fra vores sidste nat på la Seine i denne omgang. Vi har kun få km til vores vinterhavn, hvor vi vil blive til 30. april 2015.

Orly lufthavn viser tydeligt sin nærhed. Charles de Gaulle lufthavnen ligger til gengæld lige så meget nord for Paris, som Draveil ligger syd for. Men det vil for begge lufthavnes vedkommende ikke være et problem at flyve til eller fra vores habitat de næste 7 måneder, fordi der i 10 min gå-afstand fra vores havn ligger en RER-station (Juvisy-sur-Orge), der via et enkelt skift på Gare de Lyon fra D-RER-tog til B-RER-tog , kører direkte til CDG -lufthavnen.
Med bus 191-100 fra Gare Juvisy-sur-Orge kan man komme til Orly lufthavnen på 20 minutter for en pris af 2€ – og så kan det vist ikke blive billigere.

Flyver over Orly

Vi nærmer os hvor vi venter at finde indsejlingen til vores havn, Le Port aux Cerises. Umiddelbart ser der bare grønt ud, og der ligger husbåde i det grønne. Men lige bag den bageste husbåd på billedet herunder er indsejlingen.

???????????????????????????????

Den er tydeligt markeret af en rød og en grøn bøje.

???????????????????????????????

Der er også en bro over indsejlingen, den er rigelig høj til at vi kan komme under både med mast og mølle.

???????????????????????????????

Vi kom ind og lagde til ved den første pullert vi så, for enden af en bro. Straks kom et par fastliggere og hjalp og snakkede. Der var frokostspause på kontoret, så vi måtte vente på at få anvist en plads.
Da vi meldte os til havnemesteren, blev der lidt panik. De både, der burde være sejlet inden 1. oktober, hvis de ikke ville være vinterliggere, var ikke alle sejlet endnu, så den båd der lå, hvor vi efter planen skulle ligge, var der stadig. Han besluttede sig så til at sejle, og der kom det ind i billedet, at vi lå meget i vejen hvor vi havde lagt os lige inden for havnehullet, for han var temmelig lang, og havnehullet er af typen med vinkelret sving – det er meget almindeligt på floder! Men igen lykkedes alt med hjælp fra venlige mennesker, han fik kantet sig ud, og en svensker, der også skal være her hele vinteren, hjalp os med at kante os ind på vores plads. Næstefter at ligge langskibs ved kaj er det rigtig fint med Y-broer, når først man er kommet ind. I hvert fald er der her i havnen god plads mellem bådene. Her ligger vi ved vores Y-bro.

???????????????????????????????

Her tager man det ikke så tungt med længden på både i forhold til Y-broernes længde. Vi er længere end vores gangbro, men vores nabo i pladsen mellem Y-broerne er længere end de fleste.

???????????????????????????????

Hejren er her også. Dens yndlingsplads er på en anden af vores nærmeste nabobåde, fra hvis ror det er rigtig fint for en hejre at fiske.

???????????????????????????????

Le port aux Cerises er en del af et regionalt rekreativt område. Her er meget grønt og smukt, ikke vildt, men velplejet på den gode måde.
Preben får god fornøjelse af sin kajak. Her kommer han sejlende om hjørnet af en husbåd, der ligger i havnen.

???????????????????????????????

Han er på vej ind i en større sø med mange maleriske vige. For at komme derind må han gennem en tunnel.

???????????????????????????????

Her ses et lille udsnit af søen.

???????????????????????????????

Vi har nu været her i 3 dage, vi skriver 3. oktober. Folk der arbejder på deres både for at gøre dem klar til vinteren går rundt i sommertøj, mændene har smidt T-shirten.
Preben har haft nogle dages arbejde på internettet. Vi har stadig ikke fået vores eget internet, men via Prebens søn Mikkel arbejder vi på at få sendt en dansk 3-forbindelse herned. 3 har åbnet for at man kan bruge 20 GB om måneden i de lande, de samarbejder med. Det er nyt at Frankrig er med.
La Port aux Cerises har fint wifi, bedst når vi sidder udenfor! Men der er mange koblet på, så det er også bedst at stå meget tidligt op, hvis der skal downloades store arbejdsfiler. Det fungerer, men vi håber 3 vil fungere mere stabilt, når vi får det.

05.10.2014

I dag må vi efter et kraftigt regnvejr og et skifte i vejret som helhed tage jakke på udenfor. Det gjorde vi og cyklede en lang tur gennem det rekreative område. Vi måtte standse for en flok canadagæs, der havde bestemt sig for at spise lidt græs af parkens plæner på deres træk sydover. De gik ind på græsset, så vi kunne komme forbi, men spiste ellers uanfægtet videre.

???????????????????????????????

Der er en del aktiviteter spredt i den store park. Friluftsbadet har kun åbent i juli og august, men legepladsen her med den enorme hoppeborg, karuseller og og en el-bilbane til de mindre børn er stadig åben, men kun til 1. november, ligesom det lille tog, der også kører rundt i parken.

???????????????????????????????

Der er en del heste. Nogle af dem er til brug for det beredne politi, der bruger parken som træning for både heste og unge betjente under uddannelse. De små ponyer bruges dels til en rideskole, dels i weekenden til fornøjelse for alle, der vil prøve.

???????????????????????????????

Ud over at parken for os er rigtig dejlig at cykle i, er der også den fordel, at vi ved at cykle gennem den på en af de lange ruter kommer direkte hen til et Intermarché, som er en temmelig stor supermarkedskæde. Vi undgår derfor i det daglige helt at cykle på de befærdede veje, der er rundt om parken, når vi bare skal købe ind. Og ruten er lang og kuperet nok til at give en rimelig motion.

Her har vi ladet cyklerne stå for at udforske de hjørner af parken, hvor det er mere oplagt at gå: f.eks. langs Seinen og husbådene, hvor stierne er smalle og hvor der er broer over diverse tilløb til floden.
Her et billede fra broen over indsejlingen til vores havn.

???????????????????????????????

Hvis vi skulle mangle mere motion er der også her i parken et motionscenter, og Preben vil, når det bliver for koldt til at nyde at sejle i kajak, gå på jagt efter den svømmehal, der skulle være her i Draveil.

Draveil er forbundet med Juvisy med denne bro over Seinen:
Pont de Juvisy.

???????????????????????????????

Når vi fra vores havn går over denne bro, kommer vi til RER-togstationen Juvisy, hvorfra det tager 20 min. at nå Paris centrum.

???????????????????????????????

Når vejr, vind, strøm og (ingen) trafik på floden er til det, padler Preben en tur hen under broen og tilbage til vores havn.

???????????????????????????????

 

Dette er ikke en rotte. Det er en sumpbæver, der har fundet en hel skive toastbrød, hvilket også billedmæssigt sætter dens størrelse i relief. Sumpbæveren vejer typisk 4-5 kg.

??????????????????????

Efter løvfaldet ses bedre de store kugler af mistelten i trækronerne.

???????????????????????????????

Vi var i København og rundt i hele Danmark i december måned, men vi holdt jul i vores havn. Juletræet er af plastik, købt i Bricorama. Lyskæderne havde vi taget med hjemmefra.

??????????????????????

 

Hejren har fanget en “goujon”. Disse små fisk på op til 20 cm optræder i stimer i vores havn, og tiltrækker både skarv, hejre og isfugl, der i sagens natur går efter forskellige størrelser af denne i Seinen meget almindelige fiskeart. Isfuglen er for hurtig og sky at fotografere, men utrolig smuk at se, når man er så heldig at opdage den.

???????????????????????????????

Man finder “nemt” Anna the Brave på billedet:

  1. Klik på billedet for at gøre det større
  2. Se vores flotte blå læsejl midt i billedet og
  3. Den selvlysende frise som kan ses lige over læsejlet.

Foråret er kommet, sejlsæsonen 2015 startede allerede 1. april, men vi havde valgt at blive april med for også at opleve foråret i Paris. Her er de japanske kirsebær i Le Port aux Cerises sprunget ud i fuldt flor, midt i april.

Vintervedligehold af “stort og småt”

I løbet af vinteren har vi ordnet forskellige småting, mest indendørs, men udvendigt er der også blevet både vasket og malet. Bege dele aktiviteter der er lystbetonede, men sidst på vinteren gik automatikken i stykker på vores toiletkværn. Pumpen var kun nogle få måneder gammel, så det måtte være en garantisag.

I eftersommeren sidste år (2014) brød den første toiletkværn sammen da vi lå i Gauda (Holland). Vi fik tilbudt er reparation, som ville tage 3 uger. Det kunne vi ikke vente på. Overvej lige situationen: 3 uger uden toilet… , så vi købte simpelthen en ny af samme slags.

Nu skrev vi så til Vetus i Holland, hvor vi redegjorde for problemet, og at vi ikke kunne vente 3 uger på at få den repareret, som de havde tilbudt os sidste sommer med den gamle pumpe.
Vetus sendte vores henvendelse videre til den danske importør, som kontaktede os, som desværre ikke havde en garantifaktura liggende…
Den danske importør på tog sig rollen som Scherlock Holmes, og fandt ved at læse vores WEB sted:

  1.  Tempo bådudstyr i Greve, som havde solgt den første “kværn”, og  hvor man tydeligvis havde oplyst importøren om at vi havde købt ganske meget Vetus udstyr.
  2. Den Hollandske forretning i Gauda, der havde solgt den anden “kværn”, og som kunne bekræfte købstidspunktet.

På den måde fik vi verificeret, at der var garanti på “kværnen”. Kort efter modtog vi en ny kværn mod at vi sendte den gamle retur til undersøgelse.

Tak fra os på Anna the Brave til alle de deltagende parter!

1 maj 2015 sejler vi videre sydpå. Følg os her.